Glædelig ”bag” jul

2

27. december 2013 af Vejen til Birkin

Da jeg vidste jeg ikke ville få tid til at skrive en julehilsen d. 24. havde jeg planlagt at dette skulle gøres 1. juledag, men dagen fløj afsted og ligeledes 2. juledag, så her “3.” Juledag, vil jeg så gerne ønske alle en glædelig jul samt fortælle lidt om min virkelige dejlige juleaften.

Juleaftens morgen, startede med at der lå én gave til Trolden fra julemanden. Vi havde købt et Ninja Turtle outfit, som straks kom på og i øvrigt var på hele dagen og aftenen med, trods det at jeg havde købt nyt tøj til ham. Men han var glad og det var bestemt det vigtigste.

Dagen igennem hyggede vi, selvom jeg var lidt stresset over alle ting jeg skulle nå. Derfor udarbejdede jeg også en liste med de ting, og ikke mindst tidspunkter tingene skulle laves på.

DSC_1345

Jeg havde især glædet mig til at dække bordet, det blev nogenlunde som jeg havde forestillet mig.

IMG_2063

IMG_2072

IMG_2074

Det var allerførste gang jeg skulle holde jul, så jeg var lidt nervøs. “Heldigvis” var der ingen forventninger til maden, da mine svigerforældre, som vi har på besøg, kommer fra Sydamerika og dermed ikke kender til den danske julemad. Jeg valgte at lave en god skinkesteg, som jeg havde købt økologisk. Sværdene blev, undskyld praleriet, lige som de skulle og var et stort hit hos alle.

Eftersom Fidusen skulle have mad midt i det hele lavede min svigermor de brune kartofler, og varmede den færdig købte rødkål og sauce op. (Jeg har aldrig lavet et opbagt sauce selv, så havde købt en færdig sauce i reserve, men da jeg så pludselig skulle amme midt i det hele, ja så blev det den færdigkøbte.) Jeg havde tidligere på dagen, selv lavet en rødkålssalat med lakrids marinade, som jeg har fra Johan Bülow. Den kan klart anbefales, og efter min mening et virkelig lækkert supplement til den ellers fede julemad, da rødkålene næsten er ukogt.

IMG_2091

Jeg havde fået min mor til at lave risalamanden. Hendes opskrift er super lækker og jeg ville virkelig ikke stresse rundt den dag. Trolden havde fået sin egen mandel og det var et hit. Til de voksne havde jeg købt en overraskelse fra Inspiration, hvilke er en super ide, for så vidste jeg jo heller ikke hvad det var.

Efter maden havde Trolden svært ved at holde spændingen ud mere, og vi begyndte derfor hurtigt med gaverne. Manden brugte derefter det meste af sin aften på at pakke diverse biler og ikke mindst sætte batterier i tingene. Fidusen var det meste af aftenen rigtig ked af det, tror lidt det var den stærke duft af julemad og stearinlys.

Vi havde en super dejlig aften, og jeg fik så mange fine gaver, deriblandt en masse dejlige bøger.

IMG_2093

Kjole: Noa Noa, bælte: By Malene Birger

/Annette


2 thoughts on “Glædelig ”bag” jul

  1. Monica siger:

    Glædelig bagjul til dig:-)
    hvor så det fint ud juleaften. Jeg håber at svigerforældrene kunne li maden:-).
    Vi kom hjem fra Jylland i går og det er skønt at være hjemme igen:-)

Skriv et svar

