Barselsnetværk

Skriv en kommentar

19. august 2014 af Vejen til Birkin

Som jeg tidligere har nævnt var jeg i min barsel med i et barselsnetværk , som min a-kasse havde sat på benene.

Når jeg tænker på en A-kasse, så er det jo egentlig kun vigtigt hvis man er uden job, men det må jeg sige at min a-kasse modviser gang på gang. CA har rigtigt mange tilbud til os i arbejde, og nu deriblandt også et barselsnetværk.

Vi var 10 kvinder, med børn fra 4 ugers alderen til 6 måneder, da vi startede. Fælles var at udover vi selvfølgelig var mødre også alle har job eller er uddannet indenfor nogenlunde det samme. Derudover kom det også meget hurtigt frem at trods af at vi var på barsel, så var vi alle ambitiøse med vores karriere og ingen af os ønskede at være hjemmegående, men alt skal jo hænge sammen. 

Møderne blev afholdt af én af CA’s dygtige karriererådgivere, så fokus var der hele tiden. Første gang lagde vi planer for hvad vi ønskede os ud af netværket og de 6 gange vi skulle mødes. Vi havde blandt andet besøg af kvinderne bag ‘Karrierekald’ som holdte et oplæg vedr. det at finde den rette hylde. Da jeg har fundet min rette hylde som analytiker var dette ikke så relevant for mig, men det var da dejligt bekræftende at høre at alle de “fare signaler” man kan og skal holde øje med, slet ikke er nogle jeg har i min dagligdag. Vi fik også udarbejdet en personlighedsprofil, hvilke jo altid er sjovt. Nu er det ikke så mange år siden jeg var jobsøgende, så jeg har prøvet en del, men det er vildt så godt de rammer – i hvert fald på mig. 

Et af de gennemgående træk for stort set alt vi snakkede om var hvordan det bliver at komme tilbage på arbejde. Udover de personlige udfordringer med at få hverdagen til at fungere med at hente/aflevere, for mit vedkommende nu 2 drenge, så også det at finde sit ståsted på jobbet igen. Jeg kan da mærke at jeg har lidt svært ved at finde selvtilliden igen fordi jeg har været væk så længe. Karriererådgiveren var god til at give os lidt “tid” hver især, da det jo er lidt forskelligt vi hver især skulle tilbage til.

Der var nogle af de andre, hvor det var nr 3 barn de var på barsel med. Her var det rart at høre deres erfaringer med at komme tilbage. Jeg kunne bidrage lidt med at fortælle det om at søge job mens man var på barsel, hvilke jo var tilfældet sidste gang. 

Jeg har fået en masse ud af netværket. Jeg har mødt nogle fantastiske kvinder. Jeg har fundet ud af hvad der er vigtigt for mig når jeg nu er tilbage på arbejdspinden. Jeg har fået lov til at reflektere over hvad jeg vil med min karriere, og jeg er blevet bekræftet i at blot fordi jeg er blevet mor, så er jeg værdifuld for min arbejdsgiver og eventuelt fremtidige arbejdsgivere.

Sidst men ikke mindst synes jeg det var så befriende at være i en gruppe hvor det var ok at tale om andet end baby. Jeg elsker begge mine drenge meget højt, men jeg er af den overbevisning at jeg er en bedre mor hvis jeg også får lov til at være andet end mor engang imellem, og det får jeg lov til på jobbet…

/Annette

Følg min blog på Bloglovin

Skriv et svar

