City-guide: Bogotá Colombia – Vejret, Kaffen og kø-kulturen

Skriv en kommentar

13. oktober 2014 af Vejen til Birkin

Jeg har længe glædet mig til at skrive et indlæg om Bogotá, Colombia, og her er det så. Det har været længe undervejs, for jeg synes det har været svært. Mit udgangspunkt er at fortælle noget om Colombia som ikke handler om fattigdom, narko-karteller eller kriminalitet, som man jo ellers kun kan læse om i de danske medier, men helt at undgå det, er svært da vi jo tager på ture mm.

Jeg har valgt at opdele min city-guide i 2, for ikke at det skal være blive alt for langt, det første er sådan lidt en introduktion til Bogotá og i del 2 kommer så alle anbefalingerne J

Sommerens tur var min 5. tur til Colombia, hvorfor jeg efterhånden synes, at jeg har et godt nok kendskab/indtryk, til at jeg kan skrive en city-guide.

Jeg har rejst lidt rundt i Colombia og kan komme med nogle anbefalinger hvis det skal være, men jeg vil i dette indlæg koncentrere mig om Bogotá, hvor jeg har været mest. Jeg vil også prøve at holde mig væk fra alt det man kan læse om i guide-bøgerne, men som da bestemt er værd at se (fx Guld-museet, som er helt fantastisk, men igen jeg kan komme med anbefalinger)

 

Vejret

De fleste, inklusiv mig selv i sin tid, forestiller sig Colombia som varme, varme og atter varme. Sådan er Bogotá desværre ikke. Byen ligger så højt oppe i bjergene at temperaturen er sådan ca. 15-19 grader. Og at det desuden er så tæt på ækvator er dette 365 dage om året. Der er årstider hvor det kan regne lidt mere end andre, men årstider kender Colombia ikke noget til. Jeg bruger dog altid mindst faktor 15, når vi er i byen, for solen har magt og er skarp. Derudover er det fornuftigt at have en regnjakke på eller en paraply med, for det regner stort set alle dage, bare sådan en lille byge.

Hvis man kører nogle timer uden for Bogotá ned af bjergene kommer der hurtigt dejlig varme. Jeg har desuden været ved kysterne og der var det også rigtigt varmt.

 

Kaffen

Jeg bliver nødt til at nævne kaffen, som noget af det første. Jeg ved at det ikke har så meget med Bogotá at gøre, for det bestemt ikke er her den gror, men man kan købe meget dejlig kaffe i Bogotá og set med danske øjne koster det ingenting.

Ca. 15 kr. for en stor Cappuccino, er noget der virkelig lige er mig. Der er nok nogle der vil mene at kaffen er skyld i at jeg endte med at gifte mig med en colombianer, men det tror jeg nu alligevel ikke helt…

Som et af de helt store kaffe producerende lande, så skulle man tror at en colombianer kan brygge den bedste kaffe. Nej, i hvert fald ikke der hjemme. Jeg har lært at når vi er ude og besøge familie eller er på ture hvor restauranterne måske er lidt mindre så drikker jeg ikke kaffe. Ofte bliver kaffen brygget på sukker-rørs vand, dvs den er sød. (og det er ikke lige mig) Desuden så er den meget tynd og så fortyndes den yderligere med godt med mælk.

Heldigvis er der på bedste amerikanske stil åbne flere og flere kaffebarer om. Jeg vil nævne de 2, som efter min vurdering er de bedste. Desuden er det dem der er flest af. Det er Juan Valdez, som markedsfører sig på at være de lokale bønders kaffebarer. Om dette er rigtigt ved jeg ikke, men jeg kan godt lidt deres kaffe. Det er faktisk også denne kaffe vi oftest køber med hjem. OMA er den største konkurrent, jeg er ikke så vild med deres kaffe som efter min vurdering er lidt mere bitter, men deres udvalg af kager er altså bedre. Desuden er deres store kaffe, større end på Juan Valdez… OMA har desuden nogle restauranter rundt omkring, med ganske udmærket mad.

DSC_2213

Disse 2 kaffebarer ligger rigtigt mange steder, så jeg kan ikke lige nævne at der er én der er bedre end andre. Dog skal man være opmærksom på at i de fine shoppe centre er de dyrere end i de mindre fine….

Kø-kulturen

Noget jeg virkelig skal vænne mig til som en kold skandinav, er colombianernes holdning til personlig afstand. Kø-kultur er der ikke meget af, man snyder ind hvor man kan (Med undtagelse af bankerne, hvor der bliver holdt meget øje med én). Derudover så kan du være ret sikker på at man mærke ham der står bagveds ånde lige i nakken. Sådan er det bare. Jeg synes det er meget grænseoverskridende, men er dog begyndt at vende mig til det, og har faktisk også lært at høflighed ikke altid kan betale sig i en kø med mange mennesker.

Den manglende kø-kultur ses også i trafikken. Der er mange biler i Bogotá, faktisk så mange at der er restriktioner på hvilke dage specielle nummerplader må køre. (Det har jo desværre bevirket at der er flere og flere familier, der har flere biler) Fx er der typisk 2 dage om ugen, hvor mine svigerforældre ikke kan bruge bilen i myldretiden. Det er lidt besværgeligt, men nødvendigt.

IMG_3879

Et stemningsbillede taget fra bilen. Ofte ses disse bro-systemer, så folk kan komme over vejen.

Jeg er faktisk imponeret over at taget i betragtning af antallet af biler, og det faktum at vi stort set aldrig tager det offentlige transportsystem, så har jeg kun 1 gang set et uheld, og det var kun materielt.

Nå, jeg nu taler om det offentlige transportsystem, så er der et meget veludviklet tværgående bus system, Transmilenio, som har specielle busbaner, for at kunne komme frem i trafikken. Derudover er der virkelig mange forskellige buslinjer, som drives af, ja jeg ved det faktisk ikke helt. Èn ting er sikkert man skal betale hver gang man skifter bus, for der er ikke noget der hedder busbilletter. Typisk er der i busserne 10 rækker, så det er forholdsvis små busser. Og busstoppesteder… ser man en bus med det nummer man skal bruge, så rækker man hånden ud og kaster sig ellers ud i trafikken, for det er ikke altid at bussen holder ved kantstenen.

DSC_2277

Hvis man søger en ny gryde, så kan de da købes på gaden. Alt kan købes her.

Det er meget sjældent at jeg har taget bussen i Colombia, og efter vi har fået børn, så tror jeg ikke set sker igen det næste mange år.

Nå, det var sådan lidt indledning til Colombia, del 2 kommer snart

 

/Annette

 

 

 

 


Skriv et svar

