Den bevidste forbruger

Skriv en kommentar

9. februar 2015 af Vejen til Birkin

Det er efterhånden ved at være nemmere og nemmere at være en bevidst forbruger når det kommer til fødevarer. Der er mange mærkater, såsom Ø-mærket, Nøglehuls mærket mm, og jeg har endda også set at ”dansk dyrevelfærdsforening” er begyndt at få mærkater på, hvis dyrene har haft det ”godt”.

Hvad sker der med tøj-industrien? Hvorfor kan de ikke finde ud af at lave nogle mærkater, så man ved som forbruger hvad man køber. Jo jo der er økologisk bomuld, polyester mm, men tøj fremstillingen er jo meget andet ned materialerne. Hvad med syerskerne? Hvilke arbejdsforhold har de arbejdet under, dette mangler når jeg er ude og købe tøj.

Efter jeg så den sy fabrik i Indien der var styrtet sammen for et par år siden, har jeg tænkte meget på de forhold syerske/klipperne mm arbejder under. Jeg læste for nogen tid siden (kan desværre ikke helt huske hvor) at de Cambodianske syerske skulle være sikret en højere mindste løn. Fantastisk, men hvordan kan jeg uden at skulle vende vrangen ud af tøjet, se om det er ”made in Cambodia”? Hvorfor er der ikke prestige i at reklamere med at tøjet er lavet under ordentlige forhold? Er det bare mig der ikke aner dette?

Som jeg egentlig også troede i starten når jeg så på økologisk svinekød, så tænkte jeg straks på små lyserøde grise med krølle på halen der rullede sig i mudderet. Men at svinekød er økologisk er jo i endnu højere grad baseret på hvad grisene har spist. (Jeg ved at der nogle regler at dyrene skal have mere plads, mulighed for at komme ud mm) Er det ikke lidt det samme med bæredygtigt tøj. Jeg troede at når tøj var bæredygtigt, så var der ”balance” i det hele, men jeg har netop fundet én artikel, hvor der står at tøj gerne må kaldes bæredygtigt, hvis bare en del af produktionen er bæredygtigt. Og det er da et fantastisk skridt, men der lang vej.

Så alternativet er vist at jeg begynder at sy alt mit tøj selv af økologiske stoffer..

/Annette

Skriv et svar

